Mag je werkgever zomaar de behandeltijd inkorten?

26 mrt 2024

Verreweg de meeste praktijken werken met een behandeltijd van 25 of 30 minuten. Die vijf minuten kan best een groot verschil maken, zeker als je werkgever de behandeltijd wil inkorten. Mag dat zomaar? Of heb je hier als werknemer ook nog wat over te zeggen?

Wet- en regelgeving

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), een hele mond vol. Deze wet is bedoeld om de zorg te verbeteren. Met de wijziging van 1 juli 2023t betekent het begrip ‘goede zorg’ nu ook dat zorgverleners invloed moeten kunnen hebben op het primaire proces van zorgverlening en zorginhoudelijk beleid van de organisatie. Het uitgangspunt is dat binnen zorginstellingen en praktijken niks over de vakinhoud en beroepsontwikkeling van de zorgverlener wordt besloten, zonder jou als zorgverlener daarbij te betrekken.

Hiernaast zie je de gemiddelde behandeltijd per declaratiecode uit het Gupta Rapport.

Gevolgen van kortere behandeltijd

  • Hogere werkdruk: je hebt korter de tijd om je werkzaamheden te verrichten. Dit betekent dat de werkdruk omhoog gaat. Je moet namelijk hetzelfde werk doen in minder tijd.
  • Mogelijk lagere zorgkwaliteit: tijd staat niet per se gelijk aan kwaliteit, maar in combinatie met de hogere werkdruk kun je je voorstellen dat je minder goed voorlichting of uitleg kunt geven als je minder tijd hebt.
  • Minder voorbereidingstijd en pauzemomenten: je hebt minder tijd tussen twee behandelingen door. Hierdoor heb je minder tijd om voor jezelf de ene behandeling af te ronden (ook in je hoofd) en de volgende op te starten. Ook heb je minder pauzemomenten (even 1-2 minuten voor jezelf) tussen de behandelingen door om even op te laden.
  • Meer inkomsten voor de praktijk: je kunt in dezelfde tijd meer mensen behandelen. Dit levert meer zittingen op voor de praktijk (mits het aanbod er is).
  • Mogelijk meer tijd over voor andere zaken: als het behandelaanbod gelijk blijft, heb je tijd over. Dit kun je dan besteden aan andere werkzaamheden. In theorie natuurlijk, want je moet ook nog ergens je administratie doen die je misschien voorheen in die extra behandeltijd deed.

Hoger salaris bij all-in loon?

Met een variabel salaris krijg je een vast bedrag per behandeling. Als je korter behandelt, kun je op een werkdag meer mensen behandelen. In theorie. Want je zult ook je administratie nog ergens moeten doen. En het hangt natuurlijk ook af van het aanbod aan patiënten. Mogelijk krijg je dus een hoger salaris bij een kortere behandeltijd.

Hoe ga je het gesprek aan met je werkgever?

Je werkgever is voornemens om de behandeltijd aan te passen. Hoe ga je dan het gesprek aan?

  1. Probeer er eerst achter te komen waarom je werkgever de behandeltijd wilt inkorten. Wat zijn precies de redenen? Want zo’n verandering onderneemt een praktijkhouder niet zomaar. Dus welk probleem wordt hiermee voor de werkgever opgelost?
  2. Bespreek met je collega’s wat jullie ervan vinden: wat zijn voor jullie die voor- en de nadelen.
    • Wat staat er voor jullie als werknemers tegenover?
      • Is het nodig om de praktijk financieel gezond te houden?
      • Krijgen jullie een hoger salaris of betere arbeidsvoorwaarden?
      • Krijg je extra administratietijd betaald?
      • Etc.
    • Zijn er nog andere oplossingen denkbaar om het probleem van de werkgever op te lossen?
  3. Ga vervolgens het gesprek aan met je werkgever. Besef hierbij dat de uiteindelijke beslissing bij jouw werkgever ligt. Dit maakt het gesprek niet zinloos, want een goede werkgever zal zeker luisteren naar argumenten. En een breed gedragen besluit is makkelijker door te voeren binnen de praktijk.

Bovenstaande kun je doen tijdens een werkoverleg. Grotere organisaties hebben mogelijk ook een ondernemingsraad. Deze heeft meer invloed op het inkorten van de behandeltijd. Het zegt namelijk direct iets over het aanpassen van het werkproces. Hierover heeft een ondernemingsraad adviesrecht. Heb je een ondernemingsraad binnen je organisatie? Dan kun je bij hen je mening kwijt over het inkorten van de behandeltijd. Zij gaan namens jou het gesprek aan met je werkgever.